Queen Victoria & AMG & the Groove - Reisverslag uit Toronto, Canada van Invy8 - WaarBenJij.nu Queen Victoria & AMG & the Groove - Reisverslag uit Toronto, Canada van Invy8 - WaarBenJij.nu

Queen Victoria & AMG & the Groove

Door: Ingrid de Jong

12 Mei 2016 | Canada, Toronto

Deze ochtend vertrokken we (Marit, Ingrid, Susan en ik) rond 08:00 uur richting de metro. Leuk om ook gedaan te hebben en daarna met een tram. We kwamen ruim op tijd aan bij Queen Victoria Public School. Ook hier werden wij weer hartelijk ontvangen. Eerst wat drinken/eten en daarna kregen we een rondleiding door de school met bezoek aan verschillende klassen en de bibliotheek. We waren aanwezig bij een les van kleuters die zinnen maakten. Na iedere zin dansten ze van blijdschap op de muziek die de juf aanzette. Daarna kozen de leerlingen voor een werkje en werd er hard gewerkt.
Ook het muzieklokaal kregen we te zien. De muziekdocent had een award gekregen en van het geldbedrag had ze iPads aangeschaft om leerlingen ook op die manier muzikaal te prikkelen. Ook waren we aanwezig bij een muziekles. De school heeft veel aandacht voor Art. We zagen mooie werkstukken aan de muur en vooral goed verzorgd. Ook werd de daktuin vol trots aan ons getoond. Onder de indruk waren we van de bibliotheek. Hoe deze in de loop der jaren ingericht was en met welke intentie bepaalde hoeken gecreëerd zijn.
Op het gebied van NPDL, gepersonaliseerd leren en onderzoekend leren kregen we niet zoveel te zien. Met de 2 dames, Sarah en Eileen, die ons begeleidden hebben we van een lunch genoten in de stad op weg naar de tweede school van deze dag.
Aangekomen bij de Alexander Muir-Gladstone Avenue Public School kregen we eerst een presentatie over de digitale omgeving van de bibliotheek. Daarna werden we rondgeleid door de Vice-Principal en de Principal. Deze school bestaat uit twee scholen en kregen we beide scholen te zien (AMG & the Groove). Ook waren we aanwezig bij een leergesprek waarin duidelijk te zien was hoe de opbouw van inquiry based learning kan zijn. Ik vond dat heel prettig om te zien. Zo kan ik het nu makkelijker vertalen naar de praktijk. Na het bezoek zijn we richting centrum gelopen en hebben een taxi genomen naar het hotel. In het hotel kreeg ik niet veel later een app van Susan met het voorstel nog iets te gaan doen. Het diner was uitgesteld naar 19:30 uur en het was 16:35 uur, dus ……………..
Susan en ik zijn nog naar een heel groot winkelcentrum (Eaton Centre)geweest en hebben even lekker wat inkopen gedaan. Daarna richting het restaurant waar we het reflectie diner zouden hebben. A.d.h.v. de 1, 2, 3 kaartjes methode (reflectie practitioner) a la Marcel hebben we gereflecteerd op de inhoud van de studiereis. Dat was leuk en goed te doen. We kregen een ‘geeltje’ en moesten in de eerste ronde 3 dingen opschrijven die we geleerd hadden deze week. Daarover gingen we in gesprek met degenen waarmee je op dat moment aan tafel zat. Ronde twee moesten we van plek wisselen en op het ‘geeltje’ twee vragen opschrijven die we nog hadden en weer in gesprek. Ronde drie schreven we op wat we zouden doen als we weer aan het werk zouden gaan en wisselden we weer van plek om met anderen in gesprek te gaan. Morgen vertrekken we weer naar Nederland met veel informatie en ervaringen rijker. Ergens op het vliegveld na de douane zal er nog een reflectiemoment op de reis zijn. Voor wat dat betreft kan ik het met de uitspraken en gedachten van Marcel eens zijn. Als je er op uit trekt dan gebeurt er iets. Waardevol leren en er ontstaat een hechte community. Daar wordt Marcel blij van en ik ook. Deze reis is en was voor mij bijzonder. Tot in Nederland!

• 13 Mei 2016 - 16:27

Mary:

Wat een koffer vol neem je mee naar huis en naar je groep! Kom weer veilig thuis!