Hewitt's Creek Public School - Reisverslag uit Toronto, Canada van Invy8 - WaarBenJij.nu Hewitt's Creek Public School - Reisverslag uit Toronto, Canada van Invy8 - WaarBenJij.nu

Hewitt's Creek Public School

Door: Ingrid de Jong

11 Mei 2016 | Canada, Toronto

Vanmorgen vroeg ontbijten (06:30), wat een drukte in de kleine ontbijtzaal. Om 07:00 zaten we in de auto op weg naar Hewitt's Creek Public School in Barrie, 01:15 uur rijden. Een school die de 6 C’s volgens Michael Fullan al geïmplementeerd heeft. Behoorlijk onder de indruk van de werkwijze op deze school en de werkhouding van de kinderen. Een fantastische sfeer en zo anders! We werden ontvangen met ontbijt en al snel raakte ik in gesprek met één van de leerkrachten. Ze nam een aantal van ons mee naar haar lokaal en vertelde over het inquiry based learning waarmee de groep (grade 6 = groep 4) bezig is. De leerlingen hebben een ‘flat student’ gemaakt die naar een ander land reist. Daar, in dat andere land, gaat de ‘flat student’ onderzoek doen. De leerling verdiept zich in het land en verwerkt de informatie. Zo reizen de ‘flat students’ over de wereld en leren de leerling van elkaar en over de wereld. Leerlingen van groep 4 super gemotiveerd aan het leren en diep leren. Ook hebben we een prachtig voorbeeld gezien en gehoord over diepe leervragen. Waar moeten ze aan voldoen, hoe ziet dat er uit? Je kunt zeggen: “Is it a Google question or a Genius question?” Vragen waar je alleen ja of nee kunt antwoorden worden geschrapt. Blijven er dan vragen over waar meerdere andere vragen uitrollen, dan is de vraag bruikbaar. Heel indrukwekkend hoe kinderen van groep 4 daar al heel goed mee om kunnen gaan. Ook kregen we presentaties door leerlingen van verschillende groepen over inquiry based learning. Onder de indruk van hoe er werd gepresenteerd en de resultaten van hun werk. Daarna een rondleiding door leerlingen van de school. We werden naar lokalen die buiten op het plein stonden gebracht. Een soort container met één groep erin. Dat ziet er heel anders uit en er werd bijzonder prettig gewerkt aan een onderzoeksvraag. In een andere groep werd aan rekenen gewerkt en moesten de leerlingen probleemoplossend te werk gaan in circuit vorm. Voor elke opdracht kregen ze 15 minuten. De timer stond op het bord aan. Zelfsturende leerlingen gezien die met aandacht en gemotiveerd aan het werk gaan, zijn en blijven. We zijn in heel wat groepen geweest en na een strak schema was er daar de lunch. Vanwege het schema van de anderen moesten we helaas het bezoek weer beëindigen. Zij moesten naar een bijeenkomst in Toronto. Rond 15:20 uur werden we in de stad afgezet en zijn we eerst maar wat gaan drinken. Vervolgens hebben we met een boot een rondje gevaren en was de skyline van Toronto prachtig te zien. Daarna een hapje eten in: ‘Amsterdam Brewery’ een restaurant aan het water. Vervolgens een klein stukje gelopen en toen een taxi genomen naar het hotel. Nog even gekeken waar we de metro moeten nemen morgen als we, in de ochtend, naar Queen Victoria Public School gaan. In de middag gaan we naar Gladstone Ave Junior and Senior Public School. Inmiddels zoveel informatie en ideeën gekregen en daar komt morgen vast nog meer bij. Het lijkt op een puzzel van 1000 stukjes waarvoor ik even tijd nodig heb om de puzzel in elkaar te zetten, maar dat ik van 800 stukjes al weet waar ze komen te liggen. Het was vandaag een boeiende, verrijkende, inspirerende en betekenisvolle dag. Tot morgen!