Courtice - Reisverslag uit Toronto, Canada van Invy8 - WaarBenJij.nu Courtice - Reisverslag uit Toronto, Canada van Invy8 - WaarBenJij.nu

Courtice

Door: Ingrid de Jong

Blijf op de hoogte en volg

10 Mei 2016 | Canada, Toronto

Hoi, hoi,

met de bus vertrokken we naar Courtice en kregen we een warm welkom bij de Mother Teresa Catholic School. Een school (1-14 jaar) die bezig is om de 6 C’s volgens Michael Fullan te implementeren.
Het wachten was nog op een delegatie uit Australië voordat de presentatie kon beginnen. Omdat het wat lang duurde kregen we eerst een rondleiding door de school en een kijkje in de groepen. Op deze school wordt inclusief (passend) onderwijs geboden. Het was prachtig om te zien hoe de lokalen en andere ruimtes zijn ingericht. Opvallend was een lokaal ingericht met gewone tafels,
sta-tafels en yogaballen. Leerlingen kunnen zelf kiezen waar ze op gaan zitten of dat ze gaan staan.
We kregen een presentatie met veel prachtige voorbeelden uit de praktijk over het implementeren en onderwijzen van de 6 C’s. Op de website van de school laten ze er veel over zien. New Pedagogies for Deep Learning werd langzaamaan steeds duidelijker. Veel informatie waarmee ik mijn leervragen voor een groot deel kan beantwoorden. Met een lunchpakket onder de arm stapten we met een deel van de groep in de bus om naar een Secondary School (14-18 jaar) te gaan. De school lag op ongeveer een uur rijden. Ook bij St. Thomas Aquinas kregen we een warm welkom. Omdat we wat later waren gingen we eigenlijk meteen een groep in waarvan de leerkracht dit schooljaar gestart is met NPDL. Aan de hand van een filmpje, aangedragen door één van de leerlingen, werd mij duidelijk waar het bij NPDL zoal om gaat. Na een korte uitleg van de docent konden we in gesprek gaan met de leerlingen. Ik sprak met een meisje (12 grade) over haar werk en waar zij de skills voor NPDL in terug zag. We hebben ongeveer 25 minuten met elkaar gesproken en daardoor was ik weer een stapje dichter bij begrijpen waar NPDL om draait. Na de gesprekken met de leerlingen gingen we in gesprek met de directeur van de school en nog twee medewerkers. Ook de docent schoof bij dit gesprek aan. Binnen dit gesprek heb ik de voor mij belangrijkste leervraag kunnen stellen: “Wat zijn nu ICT-rijke diepe leervragen?” In het gesprek legde de docent met een prachtig voorbeeld uit hoe ik naar deze vraag kon kijken. Ook werd het mij steeds beter duidelijk wat het voor de rol van de docent/leerkracht betekent. Op mijn vervolg vraag zette de directeur prachtig uiteen waar de essentie van dit geheel in naar voren komt. Zo kan ik straks in mijn verslag voor internationalisering een hoop antwoorden geven op de vragen die er zijn. Vervolgens weer met de bus terug naar Courtice om de rest van de groep op te halen en daarna terug naar Toronto. Niet veel tijd verder voordat we gingen dineren. Gezellig gegeten bij Signs, een restaurant waar dove mensen werken en je met gebarentaal je diner bestelt. Het was een mooie ervaring die ik en we rijker zijn, thanks Evyn! Nou, het was weer een verrijkende dag en morgen moet ik om 06:00 uur opstaan, 06:30 ontbijten en de mini bus vertrekt om 06:50 uur naar een andere NPDL school. Dus nu maar naar bed! Tot morgen!

  • 11 Mei 2016 - 07:11

    Astrid:

    Leuk om je verhalen te lezen!

  • 11 Mei 2016 - 13:05

    Monique:

    Nou dat klinkt goed! Kunnen wij het ook gebruiken denk je? of is het te Canadees?

  • 11 Mei 2016 - 18:44

    Jarise:

    Wat een mooi begin zeg...heel erg boeiend. Ben nu al benieuwd naar je foto's en naar nog meer mooie ervaringen.

    Enjoy!
    Jarise

  • 12 Mei 2016 - 05:22

    :

    Dank je Astrid en leuk dat je de verhalen volgt. @Monique, dit kunnen wij heel goed gebruiken, we hebben het erover. ik zal je per mail wat informatie sturen.
    @Jarise, het is heel boeiend en ik begreep van Catharina dat jij eigenlijk mee wilde naar Canada. Nou het is waardevol en ga zeker een keer. Wie weet ga ik dan ook weer mee, fantastisch!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Toronto

Actief sinds 04 Mei 2016
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 2541

Voorgaande reizen:

02 Mei 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

04 Mei 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: